De ce l-am înscris pe Matei la Romanian Gifted School, o școală pentru copii cu abilități înalte

Înainte de a vorbi concret despre Romanian Gifted School, simt nevoia ca prima dată să abordez dilema cu care ne-am confruntat câteva luni înainte de începerea școlii. Ne-am consultat cu familia, cu alți prieteni care au copii, am căutat pe net argumente pro și contra între diferite școli, atât de stat, cât și private, având în minte câteva criterii esențiale. 

Pe scurt, eu și Adi voiam o școală în care Matei să învețe de plăcere, căutam un mediu în care să se dezvolte armonios, fără abuz și fără bullying din partea colegilor, dar mai ales din partea profesorilor; ne doream profesori care să se poarte blând și respectuos cu el, să-l stimuleze și să-i stârnească curiozitatea.

Făcând școala primară, gimnaziul și liceul la Constanța, oricâtă documentare am făcut înainte, eu nu am știut foarte bine ce școală să aleg pentru Matei. Mai priceput la treaba asta e Adi, care e născut și crescut în București. Drept urmare, am mers pe mâna lui. L-am înscris pe Matei la Școala 19 Tudor Arghezi, care e aproape de casă, despre care am citit și auzit lucruri bune și la care, foarte important, a fost și Adi elev în școala primară. Odată ce l-am înscris acolo, ne-am luat gândul de la treaba asta.

Pe la jumătatea lunii iulie, am auzit de o școală privată din București care face evaluări WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children – Scala WISC IV măsoară: Indexul de Înțelegere Verbală; Indexul Raționamentului Perceptiv; Indexul Memoriei de Lucru; Indexul Vitezei de Procesare.). Deci, un soi de test IQ pentru copii. Ni s-a părut interesantă ideea. Noi întotdeauna am crezut că Matei e un copil cu potențial – probabil că fiecare părinte crede asta despre copilul lui, nu-i așa?

Am descoperit că școala respectivă se numește Romanian Gifted School și este o instituție privată la care pot fi înscriși numai copii cu abilități înalte – INS estima, la nivelul anului 2020, că există cca 3,4 milioane de copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 20 de ani. Din studiile longitudinale realizate în SUA (din 1921), 16% dintre copii au abilități înalte, iar 40,000 dintre acești copii sunt în București. Interesant, ne-am gândit noi. Ce ar fi dacă l-am duce și noi pe Matei la o astfel de testare, să vedem ce scor obținem?

Înainte să-l ducem, ne-am documentat puțin. Am aflat că scorul WISC nu se referă la deșteptăciunea aia convențională, pe care unii o măsoară prin notele pe care le ia un copil la școală. Un copil cu abilități înalte poate avea un simț fin de observație, o memorie deosebită, empatie crescută, o curiozitate ieșită din comun etc. Dezvoltarea cognitivă mai rapidă decât cea fizică face un copil să fie considerat superior. 

Ați căutat vreodată pe net, de curiozitate, cum se manifestă un IQ ridicat la copii? Am găsit, pe scurt, că un copil cu IQ peste medie poate avea manifestări foarte diferite. Poate fi introvertit sau extrovertit, poate avea ureche muzicală sau dimpotrivă – niciun talent în zona asta. Poate avea o memorie excelentă, pocitește de devreme, e foarte curios, are simțul umorului, are abilități muzicale și e vorbăreț cu adulții – mai sunt, probabil, multe alte caracteristici. Noi l-am recunoscut pe Matei, deci ne-am gândit că este foarte posibil să fie așa!

Așa ne-am hotărât să-l ducem pe Matei la evaluarea WISC la Romanian Gifted School, pe care o poate face orice copil cu vârsta între 6 și 16 ani. Eram foarte curioși de scorul pe care îl va obține, că în funcție de rezultat vom ști pe viitor, ca părinți, unde excelează și unde trebuie să mai lucrăm, să-l ajutăm să se dezvolte. 

Am sunat la școală, am făcut programare și ne-am prezentat la data stabilită câteva zile mai târziu. Am făcut cunoștință cu doamna psiholog, ne-a spus câteva cuvinte despre ce urmează să se întâmple, după care l-am lăsat pe Matei cu ea și am plecat, că asta este procedura – copiii nu ar putea fi la fel de atenți sau concentrați cu altcineva în preajmă. 

Timp de două ore au făcut o mulțime activități cu tot felul de cuburi, cartonașe, desene, puzzle-uri șamd. Pentru Matei, au fost două ore de joacă. În realitate, toate materialele didactice folosite în timpul testării WISC sunt reale instrumente de măsurare a capacităților cognitive. În funcție de cum a așezat anumite cuburi, de ce a încercuit pe foaie sau felul în care a răspuns la o întrebare, psihologul a bifat căsuța corespondentă în fișa de evaluare. 

Când a ieșit de acolo, Matei a fost extrem de încântat. Ne-a povestit cu entuziasm toată experiența în drum spre casă. Ulterior, am vorbit la telefon cu psihologul și ne-a spus că a rămas cu o impresie foarte plăcută, că Matei e destul de ascuțit la minte, creativ, curios, că la final i-a mulțumit că l-a învățat lucruri noi, a luat-o în brațe și i-a zis că o iubește. 

Noi am râs când ne-a zis treaba asta, dar nu ne-am mirat, că așa e Matei, mega friendly și feelingos! Doamna, în schimb, a zis că e un lucru rar întâlnit, dar că ne va povesti mai multe odată ce procesează toate datele adunate și că va reveni cu un raport detaliat pe mail, peste o săptămână. 

În săptămâna de așteptare, eu și Adi ne-am tot frământat. Ce facem dacă la testare reiese că are un IQ peste medie, că are abilități înalte? Îl ducem în continuare la școala de stat la care l-am înscris sau îl dăm fix la școala privată la care-l testăm, care e prima școală din România dedicată copiilor cu abilități înalte și care poate scoate ce-i mai bun dintr-un astfel de copil? 

Nu cumva sistemul clasic de învățământ i-ar putea estompa abilitățile, forțându-l să se încadreze în niște standarde de masă? Nu cumva, într-un mediu care nu pune accent pe calitățile individuale, își va pierde pe parcurs abilitățile care-l fac să fie atât de spontan, amuzant, curios și prietenos? Nu cumva, dacă nu-i fructificăm de acum darurile native, ne îndreptăm fără să vrem spre plafonarea lor? 

Ne-am fâstâcit mult amândoi. După foarte mult overthinking, am zis să așteptăm totuși rezultatul și să luăm atunci o decizie la cald. Când am primit mailul de la psiholog, am printat raportul evaluării WISC, care are șapte pagini cu text, tabele și statistici, ne-am așezat amândoi la masă și l-am citit. În urma testării WISC, reiese că Matei are IQ peste medie, respectiv are abilități înalte. Asta îl face să se încadreze în primii 14% copii de vârsta lui din România. 

Nu ne-a mirat informația, că știm și noi ce avem la ușă, vorba aia, dar raportul ne-a oferit informații clare despre dezvoltarea lui cognitivă, abilitatea intelectuală generală și coeficientul de inteligență total. Are un vocabular dezvoltat pentru vârsta lui, înțelege concepte abstracte, poate argumenta concepte complexe, dă dovadă de judecată socială, maturitate și bun simț. A luat scor peste medie la indexul de înțelegere verbală, al raționamentului perceptiv și al memoriei de lucru, iar la viteza de procesare a luat scor mediu – bine de știut pe viitor! 

Important! Dacă mergeți cu copiii la testarea WISC, aflați că au abilități înalte și îi înscrieți la Romanian Gifted School, nu uitați să spuneți că ați aflat de ei de la mine (Alina Greavu sau ALUZIVA), ca să primiți un discount de 250 euro care acoperă taxa de înscriere pentru școală.

Dacă îi înscrieți la grădiniță (pentru copiii între 4-6 ani nu e nevoie de WISC, doar de o vizită la școală, dar trebuie știut că se face evaluare pentru copiii preșcolari – la cei peste 5 ani se decide dacă grădinița sau școala sunt potrivite pentru ei în acel moment), beneficiați de 100 euro discount care, la fel, acoperă taxa de înscriere.

Acum revenim la povestea noastră: iată-ne, mândri cu rezultatele în mână! Matei are IQ ridicat, deci ce facem cu el? Îl mai ducem unde l-am înscris inițial sau îl dăm chiar la Romanian Gifted School? În procesul decizional, am cerut mai multe informații despre școală. Cum e structurat programul, ce materii studiază, pe ce se pune accent? Care e povestea din spatele acestei școli de care nu mai auzisem? 

Deschisă în 2020, Romanian Gifted School primește copii de la 2 la 19 ani, adică de grădiniță, generală și liceu, iar limba de predare principală este limba engleză. Când sunt mici, predarea se face 50% română, 50% engleză, dar pe măsură ce cresc trec la engleză exclusiv. 

Fondatoarea școlii e Simona Mitrea, doctorandă în Științele Educației, care lucrează la prima teză de doctorat din România despre educația adecvată pentru copiii cu abilități înalte. Ea însăși e o mamă care, după ce a descoperit că are copii cu abilități înalte, a explorat domeniul și, într-un final, a ajuns să înființeze prima școală dedicată acestor copii din România. 

Informațiile pe care le-am primit ne-au convins rapid. Romanian Gifted School se concentrează pe a scoate ce e mai bun din copiii cu abilități înalte, pe dezvoltarea cognitivă și cea emoțională – din echipa RGS fac parte cinci psihologi care lucrează cu copiii în grupuri, iar profesorii au făcut o pregătire specială pentru a le preda copiilor cu abilități înalte. 

Drept urmare, l-am retras de la școala de stat și l-am înscris la Romanian Gifted School. A trecut mai bine de o lună de când a început școala și suntem extrem de încântați de alegerea noastră. Da, studiază română, mate și engleză, ca la orice altă școală, dar știți ce ne-a cucerit pe noi? Lăsând la o parte mediul, colectivul, meniul zilnic de la cantină, dezvoltat de un nutriționist, cadrele didactice, cum arată sălile de clasă, curtea școlii, ne-a atras programa, atât de diferită de cea de la minister!

Matei face yoga, drama, story telling și dezvoltare personală la școală. Studiază materii transdisciplinare, face experimente STEM și mișcare BOTHMER, care îl ajută la concentrare și focus. În plus, are opționale de soroban, pian, canto, ocazional vin invitați care-i învață diverse alte lucruri, de la sport la pictură, și se organizează activități și în afara școlii, cum ar fi ieșiri la circ sau la teatru. 

Toți copiii se îmbracă la fel la Romanian Gifted School. Băieții poartă tricou polo alb cu blugi, iar fetele sarafan cu tricou alb. Știu că treaba cu uniforma împarte lumea în două, dar eu și Adi facem parte din tabăra pro uniformă, pentru că uniforma reduce diferențele dintre copii și este, în același timp, mult mai simplu să ne pregătim de școală în fiecare zi. 

Ne place că nu stă pironit o oră întreagă, așa cum stăteam noi, în același loc în fiecare zi, pe rândul unu, doi sau trei. Matei nu are locul lui. Băncile sunt așezate diferit, în funcție de activitate, de la o oră sau de la o zi la alta. Acum lucrează în echipă și stau toți în cerc, alteori în două tabere, în timp ce în alte zile toate băncile se lipesc de perete, pentru că e timpul să țopăie într-un picior ca să învețe o literă nouă sau întind panglici prin clasă pentru a învăța despre relații și vecinătate. 

Al nostru e clasa 0, deci e încă mic și nu poate participa la anumite activități, însă elevii mai mari fac și robotică, astronomie, japoneză, educație financiară, film și regie și alte materii atât de mișto! Cum să nu iasă ce-i mai bun din acești copii, când învață într-un mediu atât de liber, în care se face disciplină fără rigiditate sau frică, în care totul e o călătorie în care fiecare se autodescoperă zilnic și sunt implicați de mici în asemenea activități și domenii complexe și diverse?  

Un alt motiv pentru care am ales să-l înscriem pe Matei la Romanian Gifted School e că ne-a fost teamă de posibilele și uneori inevitabilele abuzuri din partea profesorilor de la stat. Matei e un copil bun, cuminte, pacifist, liniștit, nonconflictual, prietenos și toate adjectivele pozitive posibile din lume. Are două surori mai mici, așa că l-am crescut să fie fratele mai mare blând și protector. Din cauza faptului că e atât de liniștit, am avut de-a lungul anilor niște experiențe în care a picat victimă. Așadar, încercăm să evităm astfel de situații –  pe cât e posibil, evident, că uneori sunt inevitabile.

De când a început școala, însă, vine acasă fericit în fiecare zi. Ne povestește cu entuziasm că au lipit castane pe hârtie, că toți copiii și-au făcut portretul familiei și au povestit despre părinții și bunicii lor, că au stat în liniște la yoga și multe alte activități. Învață zilnic de drag, de plăcere, cu bucurie. Suntem extrem de încântați și le vorbim tuturor despre școala lui Matei. 

În concluzie, motivele pentru care am ales să-l înscriem la Romanian Gifted School, o școală pentru copii cu abilități înalte, sunt evidente. În viitor ne-am propus să mergem și cu fetele la o testare WISC, dar momentan nu ne grăbim. Mini și Meda abia ce au împlinit 4 ani, deci avem tot timpul înainte pentru a decide ce școală vor urma la rândul lor. 

Mai multe informații despre programă, profesori, valori, misiuni, prețuri, burse, parteneri, realizări, premii și multe altele despre Romanian Gifted School găsiți pe https://giftedschool.ro/.

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.