Scandalul Nordis ne arată încă o dată cât de coruptă e România, cât de slab reglementată e legislația imobiliarelor, cât de multă nevoie avem de presă independentă, cât de mare e puterea unui plan de marketing bine gândit, dar și cu câtă plăcere așteaptă unii oameni să prindă influenceri la colț – ar mai fi și altele de enumerat, dar mă opresc aici.
Înainte de a intra mai mult în subiect, vreau să-i felicit pe jurnaliștii de la Recorder pentru investigația făcută și să îmi expim compasiunea față de victimele Nordis. Sper din toată inima ca justiția să își facă treaba și ca victimelor să li se facă dreptate.
În ultimele zile, de când Recorder a publicat investigația, răsar din arhivele internetului imagini cu influenceri care au promovat grupul Nordis, ocazie cu care unii au și sărit să-i acuze de complicitate.
Să vă zic o experiență personală.
Primesc o mulțime de invitații la hoteluri, resort-uri, cabane și pensiuni. În funcție de caz, fie îmi scrie direct patroana pensiunii, care poate e o mamă din comunitatea mea care mă apreciază, fie îmi scrie o persoană care face parte din echipa de marketing a vreunui hotel. Depinde de caz.
Vara trecută, de exemplu, am primit o invitație din partea unui hotel de la malul mării, să merg acolo cu familia un weekend. Atât eu, cât și echipa mea de management, am făcut un research înainte. Hotelul era recent deschis în România, recenziile lăsate de clienți erau bune, pozele arătau bine și, cum nu am găsit nimic în neregulă cu hotelul, le-am mulțumit pentru invitație și le-am zis că vom reveni cu un răspuns.
În toamnă, după ce am inaugurat școala de la Lipnița, am ales să merg trei zile cu colegele mele de la asociație în teambuilding, ca să încheiem frumos proiectul, să sărbătorim și să ne luăm trei zile de pauză. Evident, invitația primită din partea acelui hotel ne era la îndemână. Am revenit către ei și le-am spus că voi da curs invitației, însă voi veni cu echipa de la asociație, nu cu familia. Totul bine și frumos.
Ajunsă acasă în București, am postat un reel cu experiența noastră în teambuilding. Am prezentat hotelul și facilitățile, care chiar e mișto, am menționat că sejurul este un cadou pentru noi și am marcat postarea respectivă ca fiind publicitate – deși nu m-au plătit propriu zis pentru reclamă, ci ne-au cazat gratuit. Simt nevoia să menționez asta, că poate nu toată lumea știe cum funcționează un barter sau în general promovările pe care le fac influencerii.
Cum ar fi ca peste câțiva ani o echipă de jurnaliști de top să facă o investigație amănunțită și să publice un material despre hotelul ăsta, să fie un scandal de fraudă, corupție și tot ce poate fi mai rău, iar eu și colegele mele să fim acuzate de complicitate?
Să fim acuzate că știam că e o schemă? Că am fost la hotelul ăla, că l-am postat pe Instagram și l-am promovat știind că oamenii sunt păcăliți? Că n-avem inimă, că nu se pasă că oamenii și-au pierdut toți banii, că nu ne gândim la victime?
Ne-ar fugi pământul de sub picioare.
Nu doar că ar fi acuzații false și exagerate, dar ar fi calomnie.
Doar pentru că am fost un weekend la mare la un hotel pe barter nu înseamnă că sunt mână-n mână cu acționarii și că promovez cu bună știință o fraudă, ca să împărțim banii la final.
Acum… na! În cazul de față, nu sunt nici agent imobiliar, nici jurist, nici avocat, nici detectiv particular, nici-nici-nici. Nu pot să spun cu certitudine dacă toți cei care au promovat Nordis (pentru că au fost și antreprenori, sportivi, artiști, actori etc., nu doar influenceri) au știut sau nu despre nenorocirea din spate.
Din motivul ăsta nu o să mă grăbesc să acuz pe nimeni de nimic și să trag eu concluzii ferme, în pijamale de pe canapea. Aștept ca autoritățile să-și facă treaba, ca instanțele să se pronunțe, ca Recorder să scoată un follow-up eventual.
E adevărat că influencerii au responsabilitatea morală de a-și face o documentare și o verificare înainte de a promova ceva. E adevărat că pot fi trași la răspundere dacă promovează țepe sau produse nașpa. E adevărat că unii influenceri nu au un comportament moral pe internet. Tot adevărat e și faptul că influencerii nu sunt Alex Nedea și nici nu au un Alex Nedea la ei în echipă.
Într-o țară în care suntem furați pe față din toate direcțiile, ne e mai ușor să dam în cine ne iese prima dată în față.
În loc să dăm în notarii care au semnat cu bună știință documentele, în avocații care le spuneau victimelor că e o investiție sigură, în acționarii grupului, în instituțiile care au creat legislația găunoasă, în reprezentanții grupului care umflau cifre la TV și numeau minciunile marketing etc., ne vine să dăm în influenceri, că ei sunt în față – așa cum poate uneori țipăm la telefon la o doamnă din call center că nu ne merge internetul, dar uităm că nu e vina ei și că ea e o angajată care doar preia apeluri.
Pentru că pe influenceri îi cunoaștem și știm să ajungem la ei. Pe ei putem să-i înjurăm, să-i acuzăm, să-i criticăm, să îi terorizăm cu conturi false, să le dăm unfollow, să le judecăm alegerile, să facem clipuri despre ei – indiferent că sunt vinovați sau nu de acuzațiile din spațiul public. Asupra lor simțim că avem un soi de putere, că asupra unui minister sau unui sistem putred…
Desigur, investigația despre caracatița Nordis e la început. Nu știm ce alte informații așteaptă să iasă la suprafață. Poate că vom afla despre numite persoane publice că au fost mână-n mână, că au știut și au tăcut, că au fost autori morali sau legali. Vom vedea!
Vreau să vă las la final clipul ăsta cu Dana Budeanu, deși îmi repugnă să o urmăresc, care zice că Nordis n-are treabă cu politica, care ne face pe toți proști (public, victime, influenceri, vedete, investitori) și care anunță cu satisfacție că următoarea țeapă imobiliară e aia cu apartamentele din Dubai.
parerea mea e ca esti depasita si ar trebui sa te axezi pe 2-3 subiecte. nu poti avea dreptate despre toate si vorbesti tot mai des aiurea. ti-ai pierdut deja credibilitatea pt o mare parte din oameni doar pt asocierea cu marilu si morodan. e pacat de munca ta sa o tii asa, sincer.
Cred că avem toți o mulțime de păreri pe o mulțime de subiecte, indiferent cine suntem și ce facem. Lumea și internetul sunt pline de părerile a miliarde de oameni. Nu văd de ce eu m-aș axa pe 2-3 subiecte, mai ales când e despre domeniul în care eu activez. Legat de aceste “asocieri”, care se numesc relații în viața de zi cu zi: cu Marilu sunt prietenă de 7 ani, chiar dacă nu stăm bot în bot pe internet. Probabil mi-am pierdut credibilitatea în fața celor care nu știau asta. Dacă suntem prietene nu înseamnă că suntem mereu de acord pe toate subiectele. Fiecare are viața ei, fiecare face alegerile ei. Cu Morodan am o amiciție, avem prieteni comuni și ne știm din industrie. Îmi pare rău că unii oameni nu mai cred în mine. Din păcate nu-mi pot trăi viața după așteptările pe care alți oameni le au de la mine. Credibilitatea, după părerea mea, stă în implicarea, efortul și rezultatele muncii mele, care nu se schimbă, ba chiar sunt din ce în ce mai mari de la un an la altul. Mulțumesc pentru comentariul care, deși nu e plăcut, e respectuos. Apreciez asta.
Endo, esti ok? Am citit oare acelasi articol? 😳
Iti inteleg punctul de vedere, însă nu pot zice că îl susțin în totalitate. Sunt de acord că avocatii, notarii si celelalte institutii alte statului care au ignorat problema trebuie sa primeasca o buna parte din linsajul public. Insa nici cei care i-au promovat nu sunt de neglijat. Asta pentru că, știm că de multe ori nici minimul de research pe care l-ai menționat tu, nu-l fac, să ne amintim de branza regelui, plush bio, ceai de slăbit samd.
Eu zic, ca e o parere chiar foarte pertinenta si logica. Da e normal sa tragem influenceri de urechi cand e cazul , dar cand e un caz clar 100% de frauda intentionata. Dar in cazul nordis e o multidutine de nereguli din partea legii si celor care aplica legea… si da, pana la urma esti un simplu om nu the fking entire staff of RECORDER.
Yet, cand ne luam de un influencer trebuie sa ne uitam la istoricul lui si la cazul de care vrem sa il acuzam.
Mie mi se pare ca lumea sare pe influenceri pt ca da, cum ai zis, la ei e ușor de ajuns, la notaru’ ăla corupt pe care nici nu știm cum îl cheamă, nu.
Cu toate astea, eu cred ca lumea uita care e profilul urmăritorilor lui Selly si Ceusan – nu stiu alti influenceri care au promovat Nordis. Eu nu cred ca oamenii care au investit in Nordis sunt oameni din cohorta lui Selly și Ceusan. O dată ar fi media de vârstă, a doua oară ar fi faptul ca păgubiții au cumpărat cu banii jos apartamentele (câți fani de-ai lui Selly & Ceusan au bani cash pt un apartament de lux ?!). Nu cred ca oamenii au plătit cu credite, sau cel puțin nu aia care au dat avans de 95%.
Ce vreau sa zic de fapt e ca deși Selly și Ceusan au promovat stilul de viață “de lux” de la Nordis și posibilitatea de a achiziționa proprietăți la Nordis, eu nu cred ca ei au adus clienți, sau cel puțin nu numere semnificative.
Tu zici ca “eu nu cred ca ei au adus clienți, sau cel puțin nu numere semnificative.”, ceea ce este poate corect, poate ca nici nu sunt vinovati in masura in care sut acuzati, dar scuza lui Selly mi se pare penibila, mai exact cred ca nu e constient ca a promovat niste escroci, deci nu e ok. Ca iei teapa la randul tau ca influencer cand ai impreisa ca aia sunt ok, e normal. Cand zici: Nu am gresit cu nimic… aici ai gresit. 🙂
Pot sa dau sute de exemple duse la extrem ca sa subliniez ca nu e ok sa nu-ti recunosti greseala, fara a insemna ca puteai sa o si eviti. Evident ca notarii sunt vinovati, ei trebuiau sa stie ca nu e ok si nu te acopera cu nimic contractul ala. In rest nu ai cum sa stii ce are in cap o firma cum e Nordis, dar legea si cei inrolati sa o respecte ar trebui sa te protejeze. Altfel te simiti pacalit mereu, mergi la notar doar ca sa dai o taxa ( mare de cele mai multe ori ) si atat, nu ai nicio garantie.
Sunt mii de branduri care își fac reclamă prin asocierea cu influencerii. Dacă nu ar fi foamea după produse gratis a influencerilor, nu le-ar mai fi atât de simplu. Nordis doar a profitat de faptul ca mulți influenceri preferă să încaseze bani sau produse în detrimentul integrității lor. E responsabilitatea celui care acceptă să se asocieze cu un brand să facă research amănunțit. Dacă eșuează va fi judecat de publicul dezamăgit, dar cel mai aspru, cum ai spus și tu, trebuiesc judecați politicienii și avocații. Într-o măsură și victimele aș zice eu (acel contract e ridicol de prost-oare a fost citit în totalitate?!), care la fel ca influencerii vor să facă bani ușor și mulți. There’s no such thing as a free lunch!!!
Unde sunt de acord cu Dana Budeanu, deși e de o nesimțire de neînchipuit, e ca numai cretinii cumpără ce le spun oameni random online, fără sa gândească cu creierul propriu. Ca e machiaj, detergent, haine sau imobiliare. Recomandările se iau în calcul de la oameni cărora le respectăm inteligența și discernământul, ambele se câștigă prin interacțiune 1:1, în timp.
Nu sunt influencerii de pus la zid, dar merită să își piardă credibilitatea pentru ca, evident, s-au asociat eronat, în ciuda research ului pe care l-au făcut sau nu. Riscul meseriei.
Nu sunt in totalitate de acord.
Da, trebuie trasi la raspundere in primul rand dezvoltatorii, notarii, avocatii etc. si aici este treaba justitiei si treaba noastra a tuturor sa nu uitam subiectul maine.
Dar pe de alta parte si influencerii au o responsabilitate. Una e sa faci o reclama platita, despre care e clar ca e un simplu promo, alta e sa vii din postura de influencer sa spui “investiti in Nordis, e extraordinar, va recomand eu!”. Mi se pare ca deja pentru bani sunt dispusi sa promoveze orice, fara un minim research (ca probabil daca vine banul, ce mai conteaza), iar promovarea (de multe ori nemarcata clar) e facuta in asa fel incat sa para ca e parerea lor sincera si ca ei chiar fac lucrul ala.
Si aici e si marea diferenta intre exemplul tau si cazul asta. Una e sa zici “m-am cazat aici 3 zile pe barter, mi-a placut, veniti si voi”, alta e sa spui “va sfatuiesc sa investiti in asta, e un concept unic, nu ratati sansa; si noi ne gandim sa o facem”.
Iar lumea reactioneaza asa acum (poate exagerat), pentru ca e deja a nu stiu cata oara cand influencerii fac chestii de genul si oamenii s-au saturat sa vada 245726 de story-uri pe saptamana de la aceeasi persoana, toate cu 45 de creme “preferatele ei”, 95 de haul-uri cu oferte de neratat la “cele mai misto haine”, pacanele, suplimente “minune”, sustenabilitate la misto si asa mai departe. Paginile lor au ajuns sa fie exclusiv panouri publicitare la orice, de la bureti de vase la haine, electrocasnice, medicamente, masini, pacanele, imobiliare.
Eu am dat de mult unfollow majoritatii…