Săptămâna trecută, încă buimacă și la prima cafea de dimineață, m-a sunat un număr de fix, cum se zice. Bărbatul de la telefon se recomandă ca Mihai Mogoș de la ING și mă anunță că mi s-a aprobat creditul. Ce credit? am întrebat eu. Creditul de 40.000 lei pentru care ați aplicat la sucursala ING din Splaiul Independenței nr. 1, mi-a răspuns. Dar eu n-am aplicat pentru niciun credit, am zis eu șocată și confuză – și așa a început o conversație telefonică lungă de 20 de minute.
Explicând în fel și chip că eu nu am făcut nicio solicitare de credit, omul de la telefon îmi punea tot felul de întrebări. O să încerc acum să redau din memorie dialogul:
- Ați fost dumneavoastră pe la sucursala ING din Splaiul Independenței nr. 1?
- Nu.
- Sunteți sigură?
- Da.
- Totuși, sunteți Alina Greavu, da?
- Da, eu sunt.
- Păi cineva s-a prezentat ca fiind Alina Greavu, cu buletinul dv, la sucursala ING din Splaiul Independenței nr. 1 și a făcut o solicitare de credit de 40.000 lei care s-a aprobat. Adresa dv de mail este x și numărul dv de telefon este ăsta pe care v-am sunat, da?
- Da!
- Deci datele sunt corecte. Sunteți sigură totuși că nu ați aplicat pentru un credit din aplicația mobilă de homebank?
- Nu am fost eu! N-am ieșit din casă, nu am fost la niciun sediu ING și nu am solicitat niciun credit din aplicație – eu, în stare de șoc.
- V-ați pierdut cumva buletinul?
- Nu.
- Cineva totuși a venit cu buletinul dv. Probabil că a venit cu un buletin falsificat.
- Nu-mi vine să cred!
- Da, doamnă, s-au mai întâlnit cazuri.
Am început să mă gândesc la cum e posibil așa ceva și cine ar face asta. Să fie oare o glumă proastă? Un hater? Oare s-a spart vreo bază de date și cineva chiar mi-a clonat buletinul cu altă poză? Eram în stare de șoc, mai ales că era dimineață și încă nu mă trezisem încă. Sub nicio formă nu m-am gândit că e o tentativă de fraudă. Am auzit de o mulțime de astfel de cazuri, dar eu nu trecusem niciodată prin asta.
Din acel moment, omul a început să îmi dea sfaturi de securitate, m-a întrebat dacă am instalat aplicații suspecte în ultima perioadă, mi-a recomandat să îmi schimb parola la mail și de la aplicația bancară, ceea ce a făcut conversația extrem de credibilă. A spus că va întocmi un dosar pe care îl va transmite către colegii de la departamentul de investigații fraudă, doar că are nevoie de câteva informații extra de la mine.
- Câți bani aveți acum în cont?
- De ce contează asta acum? – mi s-a părut ciudat că întreabă asta.
- Pentru că e posibil ca această persoană care s-a dat drept dv să aibă acces la toate conturile dv. Dacă dv îmi spuneți ce sumă aveți acum în cont și dacă banii ăia dispar, ING e obligat să vă restituie banii furați.
- Păi dacă dv sunteți de la ING înseamnă că știți deja câți bani am în cont. – aveam vreo 1200 lei, nu era vreo sumă colosală, dar ceva din mine îmi zicea să nu răspund.
- Doamnă, pentru a trimite mai departe dosarul dv către colegii mei trebuie să le spun câți bani sunt acum în cont, ca banca să fie atentă dacă acești bani dispar, ca să vă poată fi restituiți ulterior.
- Repet, dacă sunteți de la ING aveți deja informația asta și vedeți și tranzacțiile.
- Doamnă, fără informația asta nu pot să închid dosarul și să îl dau la colegii mei.
- Nu, mi se pare ciudat.
- Ce vi se pare ciudat?
- Că insistați să vă zic câți bani am.
- V-am explicat de ce.
- OK, eu acum vreau să sun la sucursala de care aparțin ca să verific această informație.
- Păi dacă sunați la ei tot cu mine o să vorbiți, că eu mă ocup de dosarul dv.
- Am înțeles. Chiar și așa, tot vreau să sun. O să vă rog să reveniți în 20 min.
Mi-a urat toate cele bune și a închis. Am sunat imediat în call center la ING și am intrat în legătură cu un operator. I-am povestit ce s-a întâmplat și răspunsul a fost cel la care mă așteptam deja după câteva minute de apel cu presupusul Mihai Mogoș de la ING: e o tentativă de fraudă. În ultima perioadă, o mulțime de oameni, clienți ING sau nu, primesc acest telefon. Avea accent moldovenesc?, m-a întrebat doamna. Da, am răspuns eu, însă nu am văzut accentul lui ca fiind suspect, pentru că sunt atâția oameni din Republica Moldova care locuiesc și lucrează în România.
Dacă nu aș fi avut prezență de spirit, infractorii mi-ar fi trimis ulterior un mail sau un SMS cu un link pe care să dau click și, ulterior, să îmi fure credențialele bancare. Mai departe ar fi putut să-mi golească contul, să facă vreun credit pe bune sau cine știe ce alte chestii ar fi putut face – horror!
Unii din păcate cad în plasă, mai ales oamenii creduli sau vârstnici care se pot speria și cine știe ce prostii pot face în stare de șoc. Imediat după discuția cu operatoarea din call center am sunat-o pe mama să îi spun ce am pățit și să o avertizez. Mi-am anunțat părinții, prietenii, pe fetele de la birou, am anunțat inclusiv voluntarii asociației pe grupul mare de WhatsApp, care are peste 80 de membri, și ulterior am făcut și un video pe care l-am pus pe Instagram și TikTok – îl las mai jos. Am zis să scriu și aici pe blog, să rămână și să poată informa și alți oameni.
Nu credeam că o să pățesc vreodată așa ceva. Infractorul era atât de credibil la telefon, încât mă sperie profesionalismul la care au ajuns tentativele de fraudă. Nu pot să vă zic decât să aveți mare, mare grijă și să nu dați informații personale la telefon. Vă recomand să dați informația mai departe către familie și prieteni, mai ales către cei pe care îi știți mai naivi sau slabi de inimă.
Mai jos vă las chiar o informare pe care am făcut-o în februarie 2023 cu cei de la ARB, despre siguranța online, informații bancare, frade etc.
Fraudele prin telefon devin din ce în ce mai sofisticate și credibile. Este șocant cum infractorii pot să se folosească de date personale și să pretindă că reprezintă instituții respectabile pentru a înșela oamenii. În acest caz, metoda folosită de „Mihai Mogoș de la ING” a fost foarte convingătoare. Vă imaginați cât de periculos poate fi să răspundeți la astfel de apeluri fără să verificați informațiile? Cum putem să ne protejăm mai bine împotriva acestor tentative de fraudă și să evităm să cădem în capcana lor?